بوقلمون، گوشتي سرشار از مواد مغذي


 

نويسنده:آذين صحابي




 

در بين منابعي که ما براي تامين پروتئين مورد نياز روزانه مان از آنها استفاده مي کنيم، گوشت پرندگان جايگاه خاصي دارد.
گوشت بوقلمون به دليل داشتن چربي کم در رژيم هاي لاغري جايگاه خاصي دارد. گوشت بدون پوست اين پرنده چربي بسياري کمي دارد، به طوري که هر اونس گوشت بوقلمون داراي يک گرم چربي است. اين گوشت چربي هاي اشباع اندکي دارد، از اين رو يکي از بهترين منابع پروتئين حيواني است که چربي زيادي به همراه ندارد.
همچنين اين منبع خوب پروتئين حيواني، مقادير زيادي ويتامين هاي گروه B (مانند B1,B3,B6 ,B6,B12 و اسيد فوليک) را به همراه دارد.
سلنيوم ماده معدني ديگري است که به وفور در گوشت بوقلمون وجود دارد. وجود اين ماده براي کارکرد درست بدن ضروري است.
روي ماده اي است که خيلي از ما فراموش مي کنيم که آن را در رژيم غذايي روزانه خود بگنجانيم. وجود روي در گوشت بوقلمون يکي ديگر از فوايد گوشت اين پرنده را يادآوري مي نمايد.
گوشت بوقلمون آمينو اسيدهاي تريپتوفان را در خود دارد که براي ساخت سلول هاي T لازم هستند. به علاوه ناقل عصبي سروتونين که کاهش آن موجب بروز افسردگي مي شود، از آمينو اسيدهاي تريپتوفان تشکيل شده است. پس مصرف غذاهايي که داراي اين اسيدهاي آمينه هستند مي تواند باعث سرحالي و آرامش شود.
کساني که بيماري نقرس دارند، بايدگوشت بوقلمون را به مقدار بسيار کم مصرف کنند. اين گوشت مقدار کمي اگزالات در خود دارد، پس مبتلايان به سنگ کليه اگزالاتي بايد خيلي کم گوشت بوقلمون بخورند. بوقلمون هايي که به روش ارگانيک پرورش داده مي شوند، هيچگونه هورمون يا آنتي بيوتيک در بدن خود ندارند. اگر مي توانيد، گوشت بوقلموني بخريد که به روش ارگانيک پرورش داده شده باشد. تقريبا تمام چربي گوشت بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تيره آن بيش از گوشت سفيدش چربي دارد. پس قبل از پختن گوشت، تمامي پوست آن را جدا کنيد. همچنين افرادي که چربي خون بالا دارند، بهتر است از گوشت سفيد بوقلمون استفاده کنند.
نگهداري از گوشت بوقلمون:
شما مي توانيد گوشت بوقلمون تازه را تا دو روز در سردترين جاي يخچال نگهداري کنيد.
اگر گوشت بوقلمون را پخته ايد، بايد ظرف سه روز آن را مصرف و يا فريز کنيد. گوشت فريز شده را مي توان تا يک ماه نگه داشت.
وقتي مي خواهيد گوشت تازه را در يخچال نگهداري کنيد، اجزاي آن مثل سنگدان را جدا نماييد و در يک بسته بندي جدا قرار دهيد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100